Doporučený článek: Čím naboostovat vaše smoothie

Recenze knihy Bible zelených smoothie

By | 1 dubna, 2017

V tomto článku vám představím publikaci nesoucí název Bible zelených smoothie. Nejprve si řekneme několik málo faktů o knize jako takové a poté rozeberu její klady a zápory.

Recenze knihy Bible zelených smoothie

Tato kniha vyšla v anglickém originálu „The Green Smoothie Bible ve Spojených státech amerických v roce 2012. Do češtiny pak byla přeložena a následně vydána nakladatelstvím ANAG roku 2015. Její autorkou je Kristine Miles. Na první pohled se tváří jako kuchařka, což však není tak docela pravda, a to přesto, že v ní nalezneme přes 300 receptů. Má totiž dvě části. Ta první je jakýmsi teoretickým úvodem do problematiky zdravého stravování obecně propojeným právě z konzumací zelené listové zeleniny a bylinek ve formě mixovaných nápojů. V té druhé, se pak autorka věnuje již samotným nápojům, ale ani zde nejde o surový výčet jednoho receptu za druhým. Celá druhá část je rozdělena na celkem 26 kapitol, které jsou určitým způsobem tematicky zaměřeny, a to kupříkladu na konkrétní zdravotní obtíž. Jedná se třeba o zažívání, kosti a klouby, kardiovaskulární systém nebo hormony. V rámci každé z těchto kapitol předchází receptům vždy krátký úvod do dané problematiky a tak je i druhá část knihy poměrně dobře teoreticky rozepsána. To je samozřejmě dobře, neboť to čtenářům umožňuje pochopit jednotlivé věci v souvislostech a vyvarovat se tak slepé konzumaci zdravých nápojů bez znalosti konkrétních účinků jednotlivých surovin v nich použitých.

Co se mi líbí

1. Kniha je pojata holisticky a koncepčně. Má bohatou teoretickou základnu, v níž je čtenáři objasněno, co a jak funguje, respektive co by měl dělat a čemu by se měl naopak vyhnout (v tomto ohledu si cením především kapitoly „Proč je rozmanitost tak důležitá“). Stručně a výstižně je zde rozebrána i problematiky příjmu sacharidů, tuků a bílkovin.
  2. Druhá receptová část je tematicky rozkouskována. Najdete zde kapitoly zaměřené na jednotlivá roční období, na konkrétní zdravotní problémy, ale také ty určené pro batolata a děti, či maminky v očekávání. To je velice cenné, neboť to člověku umožňuje instantně reagovat na aktuální situaci v jeho životě. Když se u vás kupříkladu objeví problémy s trávením, vyhledáte si odpovídající kapitolu a uděláte si některé ze smoothies v ní uvedených. Nemusíte tak na internetu a v knihách složitě vyhledávat, jaké potraviny je při těchto obtížích dobré konzumovat a naopak.
  3. Celková variabilita používaných surovin je neskutečně široká, což svědčí o výborné propracovanosti knihy. Není to jen o dvaceti, nebo třiceti ingrediencích, které se v různých variacích zkombinují, ale o možná více než stovce druhů potravin. Přesné číslo však neznám, neboť Bible zelených smoothie neobsahuje rejstřík ingrediencí. Tento bod však bude na následujících řádcích i předmětem mých výtek, byť to není tolik chyba knihy samotné, jako spíše jejího přenesení do našich končin.

Co se mi nelíbí

1. Kromě několika málo drobností, které ani nestojí za zmínku, mám v zásadě jen jednu výtku a ta podle mě není zas tak úplně zanedbatelná. Jde o to, že kniha byla původně napsána pro čtenáře v USA a následně jen přeložena do češtiny, což vzhledem k ostatním okolnostem není úplně ideální. Trh se zdravými potravinami je ve Spojených státech daleko větší a rozmanitější, než u nás, a to opravdu výrazně. V našem případě to znamená, že řada receptů (odhaduju tak desetina ze všech) obsahuje suroviny, které u nás neseženete buď vůbec, nebo s velkými obtížemi. Autoři českého překladu se s tímto problémem snažili částečně vypořádat pomocí krátké poznámky na straně 6, ale ta se týká jen doplňků stravy a prakticky nic moc neřeší. Jinými slovy, některá smoothies si běžně nepřipravíte, a to přinejmenším v jejich originální podobě.

Poznámka: Pokud by vás zajímalo, které jsou to ty podle mě u nás těžce dostupné, nebo nedostupné potraviny, pak jich alespoň několik zmíním. Jedná se o potočnici, rajčenku (tamarilo), hořký meloun (momordika), durian nebo čerstvý kořen lopuchu.

Závěrem

Po obsahové stránce je Bible zelených smoothie velmi kvalitně a odborně zpracovanou publikací, která má své místo v polici každého, kdo to s konzumací smoothie a zdravým životním stylem bere alespoň trochu vážně. Prakticky jedinou její slabinou z pohledu našince, jak jsem již ostatně zmínil, je částečné nerespektování něčeho, co bych označil termínem „přijatelná místní dostupnost suroviny“.

Ukázka z publikace

Shrnutí
Publikováno